reklama

Keď sa darí, tak sa darí alebo aj majster tesár sa raz utne

Moja domácnosť má už veľa rokov, a preto aj pri varení a pečení pre mojich drahých si moja kuchyňa všeličo pamätá. Kuchárske umenie som si vyskúšala hlavne v období pred sviatkami, alebo pri rodinných oslavách. V mladších rokoch som rada vymýšľala a kombinovala pri varení a pečení, ale ani teraz nezaostávam. Vždy som sa tešila, že moje produkty mojej rodine chutili. Pri mojich prvých pokusoch sa mi nie vždy všetko darilo, a párkrát som musela produkty kuchyne zachraňovať. Vtedy som bola smutná, ale teraz sa tomu len pousmejem. Veď sa hovorí, že aj majster tesár sa raz utne. Rozhodla som sa uverejniť moje pokusy o prípravu dvoch produktov v kuchyni a zároveň uverejniť aj pravé recepty, tak aby sa vám vydarili. Najskôr Vám prezradím ako som chcela prvýkrát piecť langoše, a potom si môžete aspoň v predstavách pochutnať na tradičnom, rodinnom vaječnom koňaku, ktorý som mala rada hustý a slabo alkoholický. Nepila som ho, ale som ho jedla lyžičkou zo širokého pohárika. Opíšem vám ako som tieto dva produkty zbabrala a napíšem vám aj ich už mnou overené recepty.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (24)
LANGOŠE
LANGOŠE (zdroj: Obrázky namaľovala: Novotná Marta)

Presťahovali sme sa z Bratislavy do mesta na juhu Slovenska. Bola som na materskej dovolenke už s druhým dieťaťom. Práve som skončila vysokú školu a mala som zrazu veľa času. Tak som sa mnohému priúčala a aj variť jedlá, ktoré sa u nás, severnejšie, nevarili. Moje priateľky mi vždy ochotne poradili ako sa jednotlivé jedlá, tradičné pre tento južný región, varia a pečú a ja som ich zaradila do nášho jedálnička.

V našej bytovke bývala aj moja nová priateľka Terka, ktorá bola tiež na materskej dovolenke, a tak sme si pomáhali a navštevovali sa. Terka robievala výborné langoše, s ktorými ma vždy rada ponúkla. Rozhodla som sa ich upiecť a prekvapiť rodinu. Uvarila som fazuľovú polievku a zamiesila som na langoše, presne podľa rady Terky. Lenže, niekde som urobila chybu. Vypracovala som cesto, dobre mi nakyslo a rozťahovala som ho rukami tak ako mi to Terka radila. Nedarilo sa mi a cesto sa mi stále trhalo a nie a nie urobiť dobrý langoš. Robili sa mi dierky. Nervozita gradovala, a keď to nešlo, tak som sa nahnevala a celé cesto som hodila do koša. Nové jedlo som pre manžela a deti nepripravila. K uvarenej fazuľovej polievke som urobila zemiakové placky a nikto nič nezistil.
 
Raz, keď Terka piekla doma langoše, priznala som sa jej ako dopadlo moje pečenie. Zasmiala sa a ochotne mi ukázala ako to treba robiť, a nakoniec som si to aj sama u nej vyskúšala. Prišla som na to, že som vlastne nič nepokazila a sem-tam nejaká dierka pri naťahovaní cesta nemôže vadiť. Išlo len o nadobudnutie väčšej zručnosti v naťahovaní cesta. Potom som už robila len dobré a chutné langoše, a na také vám napíšem recept. Hovoríme im, že sú to langoše podľa Terky:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Suroviny: 40 dkg hladkej múky, 3 dkg kvasníc, medzi prsty kryštálového cukru, 2 uvarené 
 zemiaky, 1 polievková lyžica oleja, 1 kávová lyžička soli, 2 dcl vlažného
 mlieka, olej alebo masť na pečenie.

Kvások: 1 dcl vlažného mlieka, trošku kryštálového cukru, 3 dkg kvasníc a trošku hladkej
 múky a necháme chviľku vykysnúť. 

Cesto : Potom zmiešame zvyšnú múku, pretlačené uvarené zemiaky, kávovú lyžičku
 soli, pridáme vykysnutý kvások a vlažného mlieka toľko, koľko cesto príjme,
 aby sme urobili mäkké cesto. Cesto necháme v teple nakysnúť. Potom si
 urobíme malé bochníčky a ešte ich na pomúčenej doske necháme chvíľku
 dokysnúť.
 Do rajnice si dáme rozhorúčiť olej, toľko, aby langoše v oleji plávali.
 Jednotlivé bochníčky od stredu opatrne, s pomúčenými rukami naťahujeme
 a opatrne ich takto natiahnuté vložíme do oleja a z obidvoch strán pečieme.
 
Keď máme rádi langoše s cesnakom, tak si urobíme zmes z roztlačeného cesnaku, soli a vody a tým potierame ešte teplé langoše. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 ***

O pár rokov neskôr, som začala pracovať v miestnej sporiteľni. Bol tam dobrý kolektív a aj šéfov sme mali dobrých. Radi sme sa stretávali a zabávali aj mimo práce. Pri nástupe mi hneď oznámili, že sa tam traduje, že každý z pracovníkov, v deň svojich narodenín, pohostí kolegov niečím nezvyčajným. Stávalo sa, že sme preto vstávali aj o štvrtej hodine ráno, aby sme do práce niečo dobré upiekli alebo uvarili.

Prišiel deň mojich narodenín a ja som sa rozhodla, že ako prekvapenie pre svojich kolegov pripravím vaječný koňak (žltý, aj kakaový), špecialitu našej mamy. Mali sme ho radi už aj ako deti. Mamička nedala do neho alkohol, a tak sme ho jedli aj lyžičkou ako krém. Niekedy bol taký hustý, že sa nedal piť, ale sa jedol. Vaječný koňak sa u nás robil tradične na každý významný sviatok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Deň pred mojimi narodeninami, bola nedeľa, a tak som sa pustila do príprav. Práve vtedy bola u nás na návšteve moja mamička. Nuž, neviem, či práve preto som sa nesústredila a namiesto vajcového koňaku som vyrobila slaný nepodarok. Ešteže som sa rozhodla ho večer ochutnať. Koňak bol dosť hustý, a tak mi pomaly tiekol na jazyk. Celkom ma striaslo, lebo miesto lahodnej chuti som cítila niečo nechutné a slané. Uvedomila som si, že namiesto cukru, som vybrala z kredenca soľ, ktorá stála hneď vedľa. Rozplakala som sa. Dve pol literky boli vhodné na vyliatie. Rozmýšľala som, že čo by som mohla pripraviť ako náhradu .

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Moja starostlivá mamička, skúsená gazdiná, podišla ku mne pohladila a upokojovala ma. Hneď našla riešenie. Vypýtala si vajíčka, cukor a kondenzované mlieko a vymiešala ešte dvojnásobnú dávku. Postupne slaný koňak vmiešala do novej zmesi. Na dochutenie ešte vmiešala zvyšnú vodku. Napodiv soľ nebolo vôbec cítiť. Koňak sme aj rozdávali. V práci som mala s vajcovým koňakom úspech a kolegovia si, na moju radosť, vypýtali aj recept. O tom, že je aj so soľou, som ani nemukla.

Ponúkam vám aj náš tradičný, rodinný recept na vaječný koňak :

Suroviny: 8 celých vajíčok, 200 g kryštálového cukru, 1 balíček vanilkového cukru,
 1 sladené kondenzované mlieko, 500 ml vodky alebo rumu (môže byť aj
 viac podľa toho aký silný koňak chcete piť). Ak chceme kakaový koňak, tak
 pridáme, podľa chuti, kakao.

Postup: Celé vajíčka s kryštálovým cukrom a vanilkovým cukrom vymiešame nad parou, 
 až do zhustnutia. Potom odstavíme, trošku necháme vychladiť a všľaháme
 do zmesi kondenzované mlieko. Nakoniec pridáme podľa chuti alkohol. Ak 
 chceme koňak kakaový, tak pridáme podľa chuti kakao. Ak bude koňak hustý, 
 tak ho môžeme rozriediť prevareným, studeným mliekom.
 Po vychladnutí sa koňak môže podávať.

Prajem vám pri príprave týchto, ale aj iných receptov veľa zdaru, žiadnu zlú skúsenosť a pri ich konzumácii dobrú chuť.



Marta Novotná

Marta Novotná

Bloger 
  • Počet článkov:  200
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Som optimista, ktorý niekedy odoláva tvrdej realite, niekedy sa vracia do minulosti, detstva a mladosti, ale snažím sa veselo a i vážne, žiť v tomto reálnom svete. Zoznam autorových rubrík:  Vtipné príbehySúkromnéAutomobilDoprava a dopr. predpisySlužbyFoto - článkySviatky, kultúra a tradícieŠkola a spomienkyStarobaPočítač a rodinaPríroda a jedloPoéziaŽena, rodina, deti, spomienkyPríroda a zvieratkáVzťahyPráca, dôchodok, spomienkySpoločnosťDrogyZdravie

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu